ZAPISANO V LJUBLJANI, 4. 2. 2013
KREATIVNI RAZRED
»Stopamo v novo obdobje kapitalizma, ko umetniki in
intelektualci postanejo proletarci nove dobe. In ker smo vsi proletarci in
nismo več buržoazija, kakor je klasični kapitalizem opisal Marx, bi rekel, da
se vse sanje manualnih delavcev selijo k novemu delavskemu razredu, ki ga
tvorijo intelektualci in umetniki.«
Boris Groys, filozof
Navadili smo se živeti s
sindikati, upokojenci, javnim sektorjem, politiki … mimo njega – a danes je tu,
vsak dan številnejši in močnejši: KREATIVNI RAZRED.
Po nekaterih virih bo
svobodnjakov med delovno aktivnim prebivalstvom že v letih 2020–2030 več kot
polovica.
Še nikoli nismo imeli toliko
izobraženih in sposobnih ljudi, umetnikov, arhitektov, novinarjev, prevajalcev,
intelektualcev, športnikov, kmetov, podjetnikov, brezposelnih ... ki bi si
zaslužili vse spoštovanje, a so se znašli na dnu družbene hierarhije.
To so osebnosti, ki svojega
življenja nočejo podrediti centraliziranim arhaičnim proizvodnim procesom,
nočejo obtičati v kafkovskih državnih uradih ali se utopiti v organiziranem
enoumju političnih in osebnih omrežij. To so ljudje, ki se želijo udejanjiti
kot svobodni in kreativni posamezniki, ki se združujejo na podlagi interesov in
svobodne volje, ki jim instinkt za upor in svobodo ni odpovedal. Nočejo
sklepati neproduktivnih kompromisov in ponuditi svojega življenja v službo
prvemu gospodarju. Ne zamenjajo zlahka načel za udobje in varnost. To je razred
samoiniciativnih, kreativnih in izobraženih ljudi, ki govorijo več tujih
jezikov, so računalniško pismeni in v najbolj ustvarjalnih letih, ki so
skorajda edini sposobni to družbo kreativno preobraziti ter ustvariti
materialne in ustvarjalne presežke za njen obstoj. A prav ta razred še nikoli
ni bil tako odrezan od moči, materialnih sredstev in socialnih pravic, kot je
danes.
Ta razred, ki tvega in prevzema
odgovornost za svoj obstoj, je za to držo v naši družbi prav posebej kaznovan.
Na delu je sadistična logika, antiintelektualizem, ki iz nemoči sovraži vse,
kar bi lahko bilo živo, kreativno in svobodno. Kdor želi svobodo, je pameten,
izobražen, kdor želi misliti s svojo glavo, je ponižan in za to plačuje visoko
ceno. A brez svobode ni ustvarjalnosti in brez te ni prihodnosti.
Medtem ko tradicionalne oblike
dela izginjajo, nastaja cela paleta novih oblik civilnih razmerij, ki jih naši
zakoni ignorirajo.
Socialne pravice kreativnega
razreda so tako nekakšna pravna siva cona. To je svet, kjer se dela dvakrat,
prvič za preživetje in drugič za kreativni presežek z delovnikom od petka do
svetka, svet neplačanih pogodb brez pravice do stavke, božičnic, trinajstih
plač, brez stroškov prevoza, časa in plačanih malic, brez odpravnin in
nadomestil za brezposelnost. To je svet brez podpornih služb, računovodstva,
tajnic, službenih avtomobilov in zagotovljenih delovnih prostorov, plačanih
počitnic, ugodnih počitniških kapacitet in službene opreme. Samozaposleni
nastopa sam, zato mora sam obvladati vse spretnosti in znanja, naročnik pa ima največkrat
na voljo vse pravne, kadrovske, računovodske in druge skupne službe. Delovni
prostori, kjer deluje »podjetje«, kjer se prevaja, riše, piše, načrtuje,
oblikuje, sklada in kjer se izvajajo druga pogodbena dela tega razreda, so
lahko po kosilu dobro obrisana miza v domači kuhinji, najemniška sobica ali dom
staršev. Večno dolžni kreativci se jim v uvodnikih knjig vse bolj pogosto
zahvaljujejo za materialno podporo. To je svet, kjer se pogodbe velikokrat
podpisujejo na podlagi monopolističnega razmerja moči. Kreativec je v šibkejši
poziciji, saj ko je delo enkrat oddano, se naročniku ne mudi s plačilom. To je
svet, ko po več kot mesecu in pol čakanja dobiš bolniško le pri zelo resnih in
dolgotrajnih boleznih in pri nosečnosti. Če pa v mesecu dni ne poravnaš
prispevka za zdravstveno zavarovanje, ostaneš brez teh pravic. Če dodamo k
temu, da je prav ta razred tisti, ki ima še mladoletne otroke in skrbi zanje,
ali jih bo v kratkem imel, se ni čuditi, zakaj je v šolah vse več lačnih.
Čeprav se veliko govori o subvencijah za kreativce, so pogosto zadnji v vrsti.
Njim namenjen denar se pogosto izgubi na primer na poti od ministrstva do
agencije, od agencije na založbo, v založbi za poplačilo dolgov ali novih
uredniških podvigov in za plače zaposlenega uradniškega kadra. Izvornim
ustvarjalcem pa ostane v rokah le prazna neiztožljiva pogodba.
To je svet odgovornosti brez
posojil, stanovanj, kjer se vsi projekti pokrivajo z lastnimi vložki in
tveganjem za materialni obstoj. Kjer so primerljive plače za enako delo
zaposlenih ljudi tudi nekajkrat višje. V tem svetu je plačilo za zahtevno
intelektualno delo pogosto minimalen honorar, ki ne zadošča, da se v času
izvajanja naročila pokrijejo najosnovnejši življenjski stroški. Velikokrat ne
dosežejo 327 evrov na mesec in se izplačujejo z večmesečno zamudo. Tu nihče ne
kliče delovnih inšpektorjev in o tem ne piše noben medij. To je svet, kjer
zadostuje za izgubo dela samo to, da nekdo več ne dvigne telefonske slušalke.
Tu velja popolna fleksibilnost brez vsakih stroškov. Ko dela zmanjka, kreativec
preprosto ostane doma. In ne nazadnje je to zanesljiva pot v revno starost z
mizerno pokojnino, neprimerljivo nižjo v primerjavi z enako izobraženimi
kolegi, ki so bili redno zaposleni na podobnem delovnem mestu.
Zakaj se ljudje kljub temu
odločajo za status svobodnjaka?
Poleg želje po svobodi
in neodvisnosti in danes vse bolj prisotne prikrite brezposelnosti tiči eden od
razlogov za odločitev kreativca za status svobodnjaka tudi v ustvarjeni
iluziji, da mu bodo podplačana dela in tista, ki se naredijo še »za povrh«,
sčasoma prinesla prakso, znanje, usposobljenost in prepoznavnost. Ti bodo
pozneje pripeljali do boljšega plačila, do možnosti večjega investiranja,
napredka in boljših delovnih razmer. Čeprav svobodnjaki res razvijejo svojo
kreativnost, skromnost, delavnost in odgovornost do vrhunca, pa se preostali
obeti izkažejo za iluzijo. Kmalu postane jasno, da je status svobodnjaka oblika
dela, pri kateri se posameznik ne le ne bo mogel razvijati, ampak bo z leti še
bolj stagniral in nazadoval v primerjavi z zaposlenimi. kolegi. Le težko si
namreč privošči strokovna izpopolnjevanja, vlaganja v intelektualni in tehnični
razvoj, strokovno literaturo, sejme, simpozije, potovanja, ki so pomembni za
razvoj njegove stroke. Njegove delovne izkušnje in profesionalnost se ne
upoštevajo in leta vloženega truda niso nagrajena. Svobodnjaki bi morali po
vseh pravilih v zadnjih letih pred upokojitvijo zaslužiti precej več, če bi
želel nadoknaditi svoje investiranje v zanje in razvoj in poskrbeti za dodatek
k minimalni pokojnini in se izogniti revščini. A to jim status in razmere na
trgu ne dopuščajo, celo nasprotno. S stopnjevanjem krize se začnejo iskati spet
novi in novi prihranki prav pri zunanjih kreativnih sodelavcih organizacij institucij
in podjetij. Že leta pred krizo smo bili priča drastičnim padcem honorarjev v
primerjavi s plačami zaposlenih. Brezposelnemu, ki je brez sredstev za preživljanje in
možnosti zaposlitve, tako ne preostane drugega, kot da se samozaposli in
prevzame nase vse stroške in tveganje. Odprta je pot v ekonomsko suženjstvo.
Danes, ko je masovna proizvodnja
izdelkov presegla svoj limit, ko se ne da več zaslužiti s povečanim
zaposlovanjem, ko se dodana vrednost doseže le s kreativnimi presežki in uvidi
priložnosti, se sodobna svetovna podjetja prestrukturirajo tako, da bi kar
najbolj ustrezala timu svobodnih kreativnih posameznikov. Ker le taki lahko
ustvarjajo materialne presežke za razvoj družbe.
V Sloveniji pa je ta razred
samoiniciativnih, kreativnih in izobraženih ljudi ponižan in razglašen za
lumpenproletariat, ne da bi kdo želel razumeti njegovo stisko in potencial.
In čeprav so ti ljudje edini
sposobni presežkov in odpiranja v svet, so socialni status in njihovi prejemki
zaradi opisanih dejstev tako minimalni, da jim ne omogočajo investirati ravno v
tisti v razvoj, ki bi nas skupaj lahko preživel.
Absurdno je, da na ta razred
danes naslavlja svoje preživetje večina preostalih družbenih razredov, ki ga v
resnici izčrpavajo.
Če predpostavljam, da ima vsak
pojav, model v družbi svoj namen in cilj, se vprašam: zakaj je država ustvarila
status svobodnjaka in kateremu cilju je namenjen, če ne kulturi, razvoju naroda
in napredku?
Vasja Badalič pravi, da
definicija Marxa o zatiranih in zatiralcih drži prav tako danes kot nekoč. Da
se je treba zgolj ozreti na neki košček planeta in identificirati tam prisotne
različice bojev, ki so sicer lahko nekoliko različne, a osnovni model je ostal
enak. Pa se ozrimo na košček zemlje, ki ji pravimo Slovenija.
Družbe, organizacije, institucije
in drugi subjekti, ki se danes na trgu borijo za obstanek, iščejo poti in
načine, kako s čim manjšim plačilom priti do kar najbolj kakovostnih del. Svoje
stroške lahko pomembno zmanjšajo tudi tako, da namesto da zaposlijo dragega
izobraženca, najamejo za visoko strokovno kreativno delo svobodnjake. To jim je
omogočila država s tem, da je ustvarila status svobodnjaka, sivo cono, polno
pravnih praznin. Resnici na ljubo tudi zato, kjer je tu res nihče resno ne
ovira. Stari družbeni razredi so si namreč v dolgih letih boja za svoje pravice
utrdili imunski sistem, kreativni razred pa ga sploh nima. Status svobodnjaka
tako v večini primerov postane mehanizem, ki ne samo, da bo sčasoma povečal
razlike med zaposlenimi in samozaposlenimi, ampak jih bo trajno zagotovil tudi
v prihodnosti.
Poceni kreativna delovna sila se
tako izkaže kot pomoč neoliberalnemu modelu v podjetjih, založbah in institucijah
za ustvarjanje svojih ciljev, to je za maksimiziranje dobičkov. Z najemanjem
zunanjih sodelavcev se vzdržujejo standardi in status quo zaposlenih in vsaj minimalna
začasna konkurenčnost nasproti zunanjemu svetu. Uravnilovka, ki v Sloveniji pri
plačilu intelektualnega in kreativnega dela vlada na tem področju, je le še
eden od inštrumentov za njegovo ohranjanje. Država tako pomaga podjetjem in
institucijam, da pridejo do cenene delovne sile brez kakršnih koli obveznosti,
ob tem pa zmanjšuje število brezposelnih in razbremenjuje socialne transferje.
Od tod interes države, da kar se da minimalizira ugodnosti svobodnjakov in da
jih potiska s svojim ukrepi na rob preživetja. Pri tem pa ruši tisti družbeni
razred, ki je v temelju ustvarjalen in bi jo je edini lahko pripeljal iz krize.
Tako oblast utrjuje in
konzervira natančno tisto stanje, ki nas je v to krizo pripeljalo, in s tem
postaja generator krize.
Zadnji čas je, da kreativni razred zavrne vsakršno
pokroviteljsko vedenje, da ne dovoli več, da mu vladata infantilnost in
primitivizem, da pove, kaj si misli, se postavi zase in končno zasede tisti
položaj v družbi, ki mu pripada.
A kako?
Ker nisem pisec ali sociolog,
naj samo skiciram, kako razmišljam. Kot sem že povedala, sta me najbolj
razsvetlila Vasja Badalič in njegova knjiga Za sto evrov na mesec. No,
potem so tu še Boris Groys, s katerim sem se celo za nekaj trenutkov osebno
srečala, moje kratkotrajne aktivnosti v DSLU, kjer sem dobila vpogled v
delovanje tovrstnih združenj, in delo v tujini, in vse skupaj se mi je začelo
sestavljati v celoto. Predvsem pa sta me motivirali opazovanje nemoči in stiske
kolegov ter dejstvo, da gre za krivična razmerja.
Pri formuliranju, kako do
položaja, ki naj bi pripadal temu razredu, naj si ponovno pomagam s
predavanjem Vasje Badaliča, tokrat na Delavsko-punkerski univerzi z naslovom:
»Globalna razredna vojna; o dinamiki razrednih spopadov«, ki ga z analogijo lahko
seveda z določeno rezervo brez težav prenesem na kreativni razred.
Specifični problemi kreativnega razreda se lahko natančneje opredelijo pozneje. Torej, če po Groysu
(Marxu) postaja intelektualna delovna sila delavski razred, potem bo morala
iti skozi enake faze boja za svoje pravice, kot je šel delavski razred!
Po analogiji razdelim te faze
boja na dva sklopa:
1. POLJA BOJA, KJER SE IZVAJAJO
RAZREDNI BOJ IN ZAHTEVE KREATIVNEGA RAZREDA
2. NAČINI IN METODE BOJA
POLJA BOJA
1. Boj za identiteto
To je boj za priznanje, da
kreativni razred sploh obstaja. Da je nekaj, kar je treba preučevati, in
posledično katerega probleme je treba reševati.
S tem, ko so korporacije in
institucije začele delegirati delo zunaj sebe, so se začele obnašati, kot da
kreativni delavci sploh ne obstajajo. Če gre za izkoriščanje, menedžerji
dvignejo roke in rečejo, mi teh ljudi redno ne zaposlujemo. Ti šefi se
obnašajo, kot da je izdelek sam priplaval po vodi. Na primer počitniške
kapacitete, karte za koncerte, jezikovni tečaji, strokovni izleti, seminarji in
druge ugodnosti založb, institucij, ministrstev so bili vsa leta na voljo le
zaposlenim delavcem, zunanjim sodelavcem pa nikoli. Raziskave o problemih
delavcev so vedno vpete samo v neki ozek nacionalni okvir, statistike se
izvajajo samo v okviru zaposlenih. Preprosto ne sme biti teh statistik. V
podjetju ne delajo nobenih primerjav med plačami zaposlenih in zunanjih
sodelavcev. Ko pride do krivic in nepravičnosti, se družba obnaša, kot da teh
ljudi ni, kot da se je problemi kreativnega razreda ne tičejo. Celo sami kreativci
se nizkega statusa sramujejo in ga pogosto nočejo izpostavljati. Čeprav
vsak dan kupujemo njihove kulturne in intelektualne dobrine, slovesno razpiramo
žametne zavese na koncertih in odrskih predstavah, pozdravljamo vrhunske
knjižne prevode, nas ne zanima, v kakšnih razmerah živijo njihovi ustvarjalci.
Tudi zato, ker bi, če bi se dohodek prerazporedil, plače v trenutku
znižale. Zato se družba raje obnaša, kot da tega problema ni. Vedno, ko se
sprašujemo o višinah plač delavcev, mislimo le na neki ožji segment delavskega
razreda in ne celovito. Mnoge pravice, ki so drugje samoumevne, tu ne
obstajajo, niso pravno zapisane in zato jih tudi ni treba reševati in ne
priznati. Prav tako ne, da imamo opravka z novim družbenim razredom, ki ga ne
zastopa nobena stranka. Tu je vključeno še tretje polje,
območje nelegalnosti, kjer se delavci najemajo na črno.
2. Boj za golo življenje
To je polje boja, ko se
kreativni delavec bori za golo preživetje, da si sploh zagotovi zadostna
sredstva za preživetje. Razumljen je le kot proizvajalec. Zagotovljen mu je
minimalni dohodek, ki mu omogoča zgolj lastno vzdrževanje in reprodukcijo. To
se vidi pri honorarjih, ko gre za skrajno nizke zneske na eksistenčnem
minimumu. V takih razmerah se danes bori zgolj za minimalne izboljšave, to je
»boj za drobtine«, na primer za majhno razstavnino, davčno olajšavo … ki
nikakor radikalno ne izboljša razmer. Nikoli pa ta boj ne preseže teh
minimalnih eksistenčnih zahtev. Včasih je bila po Fordu definicija delavca, da
je to nekdo, ki si s svojimi dohodki lahko privošči nakup avtomobila, ki ga sam
proizvede. Danes si kreativci ne morejo več privoščiti lastnih proizvodov –
kulturnih dogodkov in prireditev.
3. Boj za glas
Tako se imenuje polje boja, kjer
kreativni razred poskuša javno predstaviti svoje zahteve, da ne bi bile več
neslišne. Ne morem mimo dejstva, da državo vodijo redno zaposleni, na ministrstvih,
šolah, fakultetah, v podjetjih, v vladi odločajo redno zaposleni, v medijih
pripravljajo dnevnike in poročila redno zaposleni. Gostje v medijih so v veliki
večini redno zaposleni in razpravljajo o problemih redno zaposlenih. Zato ni
mogoče pričakovati, da bodo glasno predstavili prave težave kreativnega
razreda.
Tu se kreativci borijo, da bi se
njihov glas sploh slišal. Družba, korporacije in institucije se na to po navadi
odzovejo tako, da povečajo pritisk na zmožnost kreativcev, da sploh predstavijo
svoj glas. To lahko počno z nenajemanjem, nesodelovanjem, izključevanjem,
ukinjanjem in zmanjševanjem subvencij in drugimi načini.
Obstajata dva dodatna mehanizma
za utišanje:
a) Prvi mehanizem je
vzpostavljanje vzporednih pravnih ureditev, ko se na primer za samozaposlene v
kulturi sprejmejo posebna pravila, nekoliko spremenjen zakon o delovnih razmerjih
ali celo neki nov zakon, ki ne velja za ostale državljane. Tako pri nas
kreativci na področju kulture ne spadajo niti med delavce niti delodajalce. S
tem, ko so ukinili enaka pravila za vse in s tem minimalno pravno zaščito, zajeto
v skupni status, ni več temelja, na katerem bi kreativni razred lahko
predstavil krivična razmerja primerjavi z drugimi, in se nima kam pritožiti.
Sindikalno organiziranje
kreativnih delavcev v Sloveniji je zakonsko sporno in tako postane še ena od
sistemskih metod utišanja.
b) Drugi mehanizem pa je suspenz
delovne zakonodaje.
Suspenz deluje tako, da ukine
pravni okvir, temelj, na katerem bi lahko predstavili pravice in sprožili
postopke. Kjer ni pravil, se ne moreš pritožiti. Tako se doseže molk
kreativnega razreda, ki zato niti ne ve, kako in kam se pritožiti, niti svoje
pritožbe nima kam opreti, da bi predstavil svojo krivico.
Na popolni suspenz pravne
zaščite statusa svobodnjakov naletim pri pojmu ekonomska odvisnost. Ekonomsko
odvisen posameznik je na primer samostojni kulturni delavec, ki kot izvajalec
pogodbenega dela honorarno sodeluje pretežno ali izključno z enim samim
naročnikom, sam ne zaposluje in z delom za to institucijo ustvarja najmanj
pretežni del sredstev za svoje preživljanje. Opisane osebe so osebno neodvisne,
vendar so od dela za svoje naročnike ekonomsko, to je eksistenčno odvisne.
Delovnopravna zakonodaja za ekonomsko odvisne osebe v nasprotju z večino drugih
EU držav v Sloveniji ne obstaja. Samozaposlene osebe v teh razmerjih veljajo za
pravno neodvisne, zato ostajajo brez pravnega varstva, ki se sicer v drugih
državah kažejo v omejitvah delovnega časa, odmorih, počitkih, plačanem letnem
dopustu, varstvu pred neutemeljenim prenehanjem poslovnega razmerja, v uporabi inštituta
minimalne plače ali z jamstvom plačila v višini, ki naj bi bilo primerljivo z
običajno plačo za podobno delo pri zaposlenih delavcih, z vrsto, kakovostjo in
obsegom dela samozaposlenih oseb in ustrezno višino plačila in drugim. Kaj
lahko si pri tem zamislim zaradi majhnosti Slovenije in posredno velike
količine monopolnih institucij, koliko osebno samostojnih subjektov je
ekonomsko in eksistenčno odvisnih samo na področju kulture, ne da bi bili pri
tem deležni kakršne koli pravne zaščite.
METODE IN SREDSTVA BOJA
Naj jih naštejem le nekaj:
1. Ustanovitev enotnega
globalnega reda
Ta bi veljal za ves svet.
Vršitev pritiskov za enotni socialni status za vse državljane, kjer bi bila
enaka pravila za zaposlene in svobodnjake in enaka za vse državljane sveta.
Bolj ko je država obupana, bolj se obrne proti lastnemu kreativnemu razredu in
je pripravljena dajati večje odpustke korporacijam in njihovemu izsiljevanju.
2. Učinkovit nadzor
Ta bi poskrbel, da bi se
pravičnejši zakoni upoštevali.
Problem je ta, da se nikjer nič
ne nadzira, tisti zakoni, ki obstajajo, pa se nikjer ne izvajajo. Na primer samozaposleni
so prvih trideset delovnih dni brez vsakega bolniškega nadomestila, šele po
preteku tega časa so do njega upravičeni. Dr. Gregor Strban leta 2008 opozarja
na kršitev konvencije MOD (Mednarodne organizacije dela), št. 102 o minimalnih
normah socialne varnosti, ki dopuščajo zgolj tri neplačane dneve bolniške, a se
do tega dne še ni nič spremenilo.
Kako in prek katerih institucij poskrbeti,
da pride do tega pravičnejšega delovnopravnega reda?
Pri tem bi se Kreativni razred
lahko obrnil na mednarodne institucije, kot je Mednarodna organizacija za delo,
in političnih skupnosti, kot so Evropska unija, Združeni narodi. Nekatere reforme na področju samozaposlenih se vlečejo že
leta. Enaka odgovornost, kot jo imajo samozaposleni, se lahko pri njihovem delu
zahteva tudi od javnih uslužbencev, lahko se pokličejo na odgovornost za
nerealizacijo reform, ki so jih bili dolžni v rokih pripraviti za svoje plače.
3. Javni pritiski, lobiranje
Kreativni razred z javni
pritiski poskrbi, da se pravičnejša pravila začnejo izvajati.
4. Uporaba nenasilja
Nasilne
metode niso sprejemljive,
a vendar zadnje čase vidimo, da jih moramo še vedno jemati resno.
Povsod po svetu se je skrajno
okrepila uporaba korporativnega nasilja proti delavcem. Korporacije in države
prek svojih izvajalcev uporabljajo vojaške in policijske sile, ko pride do
protestov.
Uporabljajo se tudi neformalne
strukture nasilja, kriminalne skupine, ki grozijo članom sindikatov in s
katerimi lastniki korporacij pritiskajo na delavce. Z nasiljem se poskrbi, da
se zatre zahteva po legitimnosti.
Kako naj kreativni razred
odgovori na nasilje? Marx je na primer priporočal tovarniškim delavcem nasilno
strmoglavljenje buržoazije. Takrat sta Marx in Engels predpostavljala, da je
nasilje sprejemljivo za spreminjanje družbenega reda. Danes nasilje ni
sprejemljivo, saj so znane in razčlenjene metode nenasilja, ki se lahko vključijo. Naj samo omenim metode nenasilja, ki jih v svojih
delih opisuje politolog prof. Gen Sharp.
5. Deinfantilizacija
Kot sem že omenila, bolj ko je
država obupana, bolj kot je na tleh, bolj je sprejemljiva za izsiljevanje
korporacij, bolj se obrne proti kreativnemu razredu in konec koncev proti lastnemu
narodu, tako da je pripravljena dajati vse večje odpustke korporacijam in
njihovemu izsiljevanju. To pomeni, da je v interesu neoliberalnega
modela, da postane država čim bolj ekonomsko odvisna in s tem odprta za
vsakršno izkoriščanje prebivalstva. V Vzhodni Evropi lahko ves čas spremljamo
proces, ko močnejše članice EU infantilizirajo tamkajšnje prebivalstvo, ko se z
najrazličnejšimi subvencijami, posojili in regulacijami trga prebivalstvo od
primarnih virov preživetja in se tako infantilizira. To pomeni, da s tem postane
ekonomsko in eksistenčno ranljivo in odvisno, na koncu je kulturno uničeno in
predano v popolno ekspolatacijo neokapitalističnemu modelu. Tako prebivalstvo
ni več zmožno proizvesti lastnih virov, dobrin in kulturnih vzorcev za
preživetje in konča kot »Indijanci v getu«. Nasprotno je treba na vseh
področjih dolgoročno krepiti samostojnost in samozadostnost, a hkrati skrajno
odprtost in prodornost.
To je samo nekaj metod
in področij, na katerih se kreativni razred lahko bori za priznanje, preživetje
in glas in pravico in s tem ustavi sesipanje države. Prepričana sem, da jih bo
kreativni razred iznašel še veliko, saj živi iz svoje kreativnosti in se je kot
tak edini spodoben upreti neoliberalni eroziji socialne skupnosti.
Zato je v samem
vitalnem interesu naše družbe, da neha špekulirati, kaj jo bo manj stalo, se
vrne k samostojnemu posamezniku, ki ustvarja in gradi iz lastnih vrednot in
kreativnosti. Naj neha ovirati in poniževati kreativni razred in naj ga moralno
in materialno afirmira kot nosilca razvoja kulture in napredka.
Alenka Sottler
Ni komentarjev:
Objavite komentar