O ČEM GOVORIMO, KO GOVORIMO O PREKARNOSTI?
ALEKSANDRA KANJUO MRČELA
Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede 352
Prispevek Aleksandre Kanjuo Mrčela je bil objavljen v nedavno izšlem zborniku Študije o prekarnosti: file:///C:/Users/Alenka/Documents/KREATIVNI%20RAZRED/Studije_o_prekarnosti_21.pdf
»Ye shall know the truth, and the truth shall make you mad.“
(Aldous Huxley)
Konceptualizacija prekarnosti
Načini organiziranja
dela so bili skozi zgodovino določeni z načini življenja, z oblikovanjem
delovnih in drugih družbenih vlog, z načini bivanja, s tehnološkim razvojem, z
načini mišljenja, simboličnega predstavljanja in razumevanja realnosti. Z
načinom organizacije dela in zaradi njega so definirana družbena razmerja. V
posameznem zgodovinskem obdobju je način dela določen s strukturo moči v družbi
in jo tudi določa. Način dela bistveno določa način produkcije življenja ljudi
v celoti. V tem prispevku bomo večdisciplinarni nabor besedil 20 avtoric in
avtorjev komentirali v luči razprave o vzrokih in posledicah prekarizacije –
spreminjanja načina organiziranja dela danes. Široka mednarodna razprava o
prekarnosti, v katero se vključujemo s tem zbornikom, kaže, da smo na koncu
nekega obdobja in v procesu oblikovanja novega. Obdobje, ki doživlja velike
spremembe in je v zatonu, je označevala standardizacija dela in življenja v
večjem delu industrijsko razvitega sveta. Na globalnem severu, zahodu in delu
vzhoda je bil sistem standardiziranega dela in življenja večine ljudi v času po
drugi svetovni vojni organiziran v skladu z različnimi ekonomskimi in
političnimi doktrinami, ki so ponekod bolje, ponekod slabše in določen čas
blažile posledice globalno dominantnega kapitalističnega sistema, osnovanega na
izkoriščanju šibkejših v središču in še bistveno bolj na obrobju sistema.
Globalni jug in deli vzhoda pa so se težko in počasi (če so se sploh) izvijali
iz preteklih kolonialističnih razmer. Angela Davis (2017) definira kapitalizem
kot globalni sistem prav zaradi njegove utemeljenosti na suženjstvu in
kolonializmu. Kolonializem se je tako kaj hitro sprevrgel v neokolonializem,
kar pomeni, da je razmerje med centralami in kolonijami ostalo enako, le
kolonije so pridobile nekaj več samostojnosti in izboljšale kvaliteto življenja
ljudi. Danes živimo v svetu, v katerem vojne in politični konflikti, ekonomske
krize ter okoljske katastrofe povzročajo naraščajočo splošno negotovost. Beck
(2000) je novo fazo kapitalizma definiral prav z normalizacijo negotovosti – za
sistem negotovost ni več odklon od normalnega delovanja, ampak njegova glavna
značilnost. „Politična ekonomija negotovosti“ postaja načelo delovanja
ekonomskega sistema in posameznikov ter posameznic v njegovem okviru.
Razumevanje prekarnosti v „razvitem“ delu sveta odseva tisto, čemur Judith
Butler (2012) pravi „biopolitika“ tega sveta – strukturo moči, ki »organizira
življenje« in dodeljuje različne stopnje negotovosti oz. odgovor na vprašanje,
»čigava življenja so pomembna«. Butler opozarja, da ni samoumevno, da imajo vsi
»ljudje status osebe, ki je vredna pravic in varstva, s svobodo in občutkom
politične pripadnosti; nasprotno, O ČEM GOVORIMO, KO GOVORIMO O PREKARNOSTI?
353 takšen status mora biti zavarovan s političnimi sredstvi«. Podobno
ugotavlja že Arendt (1996), ko definira delo v različnih zgodovinskih ureditvah
in se sklicuje na Aristotela, ki »ni nikdar dvomil v sposobnost sužnjev, da bi
bili ljudje, temveč je samo nasprotoval uporabi besede „človek“ za bitja, ki so
samo še primerki človeškega rodu, ker so popolnoma podvrženi nujnosti« (prav
tam, 86). Arendt dodaja, da »jim manjkata dve lastnosti, ki sta odločilni za
človeškost, sposobnost razsojanja in odločanja, tó bouleutikón, ter dar
predvidevanja in izbiranja, proaiesis. To pa je seveda izvedeno iz nujnosti
podvrženosti« (prav tam). Na osnovi takšne definicije človeškosti lahko stanje
naraščajoče odvisnosti in podrejenosti – prekarizacije – razumemo kot moderno
suženjstvo. Prekarnost definiramo torej široko in kvalitativno1 kot odklon od
tega, kar je civilizacijsko soglasje o človeka dostojnem življenju. Razprava o
prekarnosti je zato razprava o kakovosti življenja, ki ga od antičnih do
najnovejših oblikovalk in oblikovalcev javne razprave o človeku in družbi
definiramo kot „dobro življenje“ (Aristotel). Za Butler (2012) je prekarnost
slaba organizacija življenja, »zato ker ne zagotavlja človeka vrednih
življenjskih razmer in ker so človeka vredne življenjske razmere neenakomerno
razporejene«. Butler torej z distinkcijo med dobrim in slabim življenjem govori
tako o umeščenosti življenja posameznikov v strukturo življenjskih možnosti kot
o družbeni strukturi sami. Zapisi o prekarnosti 20 avtorjev in avtoric iz
različnih disciplin kažejo na različne individualne zorne kote razmišljanja o
enem največjih problemov (današnje) družbe, vendar tudi ilustrirajo
epistemološko držo, analitično moč in spoznavni potencial posameznih disciplin
v slovenskem akademskem okolju. Večina avtorjev in avtoric omenja pomanjkanje
ene same, splošno priznane definicije prekarnosti, kar je povezano z
vseobsežnostjo pojava. Avtorji in avtorice definirajo različne razloge in
vzroke za pojav prekarnosti (predvsem v Sloveniji), kot so razvoj dvojnosti trga
delovne sile in šibitev moči sindikatov (G. Kovačič) ter posledice
globalizacije, neoliberalnega diskurza, modernizacije in tehnološkega razvoja
(R. Klanjšek). Nekatere avtorice (S. Slapšak) prepoznavajo prekarnost dela kot
del zgodovine kapitalistične ekonomije, drugi pa nasprotno poudarjajo
ekonomskopolitične dejavnike, utemeljujejo prekarnost v Sloveniji s »stoletnimi
kulturnim vzorci na Slovenskem - politična apatija, nesprejemanje demokracije
in blokada socialne mobilnosti« (S. Dragoš). Avtorji in avtorice opozarjajo na
nekatere negativne posledice prekarizacije za posameznike in posameznice
(revščina zaposlenih, psihofizični problemi, neuspešnost 1 Pri tem se zavedamo
izvirnega pomena in (kvantitativne) opredelitve prekarnosti v družboslovju in
levičarski aktivistični govorici – Bourdieujevega precarite, s katerim je leta
1963 v Alžiriji razlikoval med delavci s trajnimi in negotovimi službami in se
od 70. let 20. stol. uporablja v zahodnoevropskih levičarskih gibanjih pri
opozarjanju na izključenost predvsem mladih delavcev iz stalnih zaposlitev. Ta
zelo ozka definicija, ki sicer omogoča kvantitativno analizo, je v sociologiji
opuščena, saj ne omogoča celovite analize dela v okvirih kapitalistične
ureditve danes (Alberti, Besa, Hardy et al. 2018). 354 Aleksandra Kanjuo Mrčela
v družbenih vlogah ali njihovo odlašanje, npr. starševskih ali partnerskih,
poslabšanje zdravja mladih in otrok) ter družbo (dohodkovna neenakost,
povečanje kriminala, nasilja, nizko zaupanje v institucije, demokratični
primanjkljaj ter rast avtoritarnih in ekstremnih političnih opcij, povečevanje
javnozdravstvenih problemov). Ana Jagodic opozarja na feminizirano neformalno
in neplačano skrbstveno delo (skrb za starejše in osebe z ovirami) kot dejavnik
prekarizacije. Svetlana Slapšak na primerih iz starejše ali novejše zgodovine
govori o oblikah prekarnosti tekstilnih delavk in delavcev ter o uporih in
emancipaciji prekarnih delavcev in delavk. Tudi Vesna V. Godina razumevanje (in
možnosti preseganja) prekarnosti „v slovenskem postsocializmu“ gradi na
zgodovinski analizi. Del prispevkov so študije primerov prekarnosti, ki
omogočajo vpogled v specifike in posebno izpostavljenost prekarnosti nekaterih
skupin delavcev. Lucija Čok analizira (prikrito) prekarnost mladih v znanosti.
Prekarnost v akademskih krogih analizira tudi M. Komel v diskusiji o
„strukturnem nasilju“, ki ustvarja „tip gospostva“, ki druži univerzo,
birokracijo in kapitalizem, ter vpeljavo „dialektike gospodarja in hlapca“ v
spremenjen, množičnemu študiju prilagojen akademski prostor. V. Bajt analizira
položaj migrantskih delavcev in delavk ter ugotavlja, da je njihova prekarnost
posledica nacionalizma, ki je značilen za državne politike in splošno družbeno
klimo. M. Schlamberger Brezar in J. Zidar Forte predstavljata prekarizacijo v
prevajalskem poklicu, zasnovano na trendih krčenja stroškov, uporabe novih
tehnologij in agencijske organizacije dela prevajalskih storitev. Gavriloski
obravnava povezanost sprememb, ki jih neoliberalni diskurz povzroča v sistemih
(javnega) izobraževanja in (prekariziranega) dela. Študija primera pridobivanja
nacionalne poklicne kvalifikacije na javnem zavodu RTV (Klecin in drugi) lahko
služi kot ilustracija prepletanja sprememb v sferah dela in izobraževanja. Pri
iskanju načinov za reševanje problemov prekarnosti nekateri avtorji in avtorice
namenjajo pozornost strukturnim spremembam, drugi pa rešitvam, usmerjenim na
posameznike in posameznice. V več prispevkih beremo o potrebi krepitve vloge in
dejavnosti države, npr. državnega inšpekcijskega nadzora (G. Kovačič), potrebi
po sounčinkovanju politik na trgu delovne sile s socialnimi politikami in
politikami enakosti zaradi potrebe po razumevanju prekarizacije z vidika
plačanega in neplačanega dela (A. Jagodic). Čeprav se pri razlagi vzrokov prekarnosti
opira na kulturno razlago, S. Dragoš pri predlogih za reševanje prekarnosti kot
odgovorne vidi ekonomske in politične odločevalce in zahteva spoštovanje
obstoječe zakonodaje in redistribucijo prejemkov, ki bi omogočila socialno
zaščito prekarnih delavcev. Tudi Simona Kustec vidi državo in njene ukrepe kot
glavne instrumente boja proti prekarnosti (regulacija, nadzor, finančni ukrepi,
podpora raziskovanju in ozaveščanje). Schlamberger Brezar in Zidar Forte od
države pričakujeta regulacijo prevajalskega poklica. P. Turk meni, da je
prekarnost predvsem „politični problem“, L. Johannsen in A. Krašovec pa v
analizi volilnih programov parlamentarnih strank na volitvah leta 2018
ugotavljata „predvsem neoliberalni in tradicionalni diskurz“ pri obravnavanju problematike
prekarnosti. Nekateri avtorji predlagajo zelo konkretne ukrepe, ki naj bi
omejevali ali celo O ČEM GOVORIMO, KO GOVORIMO O PREKARNOSTI? 355 preprečevali
prekarnost. M. Bilban predlaga izenačevanje delovnih razmer ter skrbi za
zdravje in varnost pri delu pri standardno in prekarno zaposlenih delavcih
(državni načrt preprečevanja izkoriščanja delavcev), M. Juričič pa vpeljavo
kazalnikov za spremljanje vpliva ekonomskih kriz na zdravje in krepitev politik
za zagotavljanje zdravja otrok, mladostnikov in mladih v Sloveniji. Prispevek
P. Dolenc govori o potrebi po ustvarjanju socialne mreže, ki bi dajala
„čustveno, informacijsko in instrumentalno oporo“ prekarnim delavcem. Bajec in
Dernovšček Hafner govorita o (potrebi po) psiholoških raziskavah prekarnosti, a
tudi ustrezno opozarjata, da pri psihološki obravnavi prekarnosti prihaja do
nevarnosti, da psihologi s podporo in pomočjo uporabnikom pri individualnem
spoprijemanju s prekarnostjo spodbujajo „razmišljanje, ki podpira oz.
opravičuje prekarizacijo“, ter s tem škodujejo uporabnikom in družbi, namesto
da bi bili psihologi „zagovorniki in promotorji dostojnega dela in človekovih
pravic“. R. Klanjšek govori o potrebi izoblikovanja „resničnih alternativ“ –
rešitev, ki so znane, a prezrte, ker so razglašene za utopične. Med temi omenja
idejo univerzalnega dohodka, tako kot še nekateri avtorji in avtorice v
zborniku. Klanjšek povzema avtorje, ki predlagajo različne davčne reforme
(omejitev davčne tekme med državami, krepitev progresivnega obdavčenja ter uvedbo
davkov na finančne transakcije in robote) ter se zavzemajo za spodbujanje
univerzalno prisotnih institucij in za zakonodajo, ki bi okrepila moč delavcev
(minimalna plača, omejevanje delavnika na 6 ur, davčne olajšave za sindikalno
članstvo). V. V. Godina se zavzema za prevlado „socialne racionalnosti
ekonomskih, političnih in socialnih rešitev“ namesto „ekonomske racionalnosti“
in afirmira idejo „domačijskega produkcijskega načina“. C. Toth analizira
etično naravnanost sodobnega razvoja kapitalizma in se, navdihnjena s
Sloterdijkovo idejo „ekonomije darežljivosti“, zavzema za primat timotike pri
postavljanju perspektiv ekonomskega in družbenega razvoja. Omejitve razlag (in
rešitev) prekarnosti Prekarizacijo dela in življenja v Sloveniji razumemo kot fenomen,
umeščen v specifičen zgodovinski političnoekonomski okvir. Novejše analize
prekarizacije na Slovenskem ugotavljajo podobnosti med stanjem v Sloveniji in v
drugih (evropskih) državah, poudarjajo trende prekarizacije tako
„nestandardnih“ kot „standardnih“ oblik dela ter ugotavljajo, da so ključni
razlogi in posledice sprememb v organizaciji dela in življenja pri nas povezani
s spreminjajočim se mednarodnim kontekstom ter položajem Slovenije v njem – s
priključevanjem slovenskega gospodarstva in države območju EU/EMU ter s
politično in ekonomsko periferizacijo Slovenije znotraj evropskega
gospodarsko-političnega prostora (Stanojević in Furlan, 2018; Kanjuo Mrčela in
Ignjatović, 2018). Prekarnost dela (in življenja) večine je bila lastnost
delovnih razmer v večjem delu 356 Aleksandra Kanjuo Mrčela zgodovine in v
večjem delu sveta vse do „zlatih povojnih let“, ko sta se v razvitem delu sveta
za del delovne sile življenje in delo standardizirala. Analiza kaže, da je
„standardno delovno razmerje“ zgodovinska izjema, medtem ko je prekarnost norma
v zgodovini kapitalizma (Breman in Van der Linden, 2014). Celo v delih sveta,
kjer je norma plačane formalne zaposlitve s polnim delovnim časom in
perspektivo vseživljenjske kariere veljala, je bilo ogromno dela opravljeno
zunaj formalne ekonomije ali/in je bilo neplačano (npr. skrbstveno in
gospodinjsko delo žensk in moških). Za velik del sveta ter delavk in delavcev
standardna zaposlitev torej ni nikoli obstajala.2 Na osnovi tega lahko razumemo
metaforo „brazilizacije“ zahoda U. Becka (2000), s katero opisuje zdrs
standardov za delavce v razvitem industrijskem okolju na raven standardov, ki
so bili do takrat značilni za delavce ekonomsko nerazvitih držav, kot je
Brazilija. Široka mednarodna razprava o prekarnosti (Kalleberg, 2009; Standing,
2011; 2014 in dr.) se začne takrat, ko zaradi bega kapitala iz nacionalnih
okvirov razvitih industrijskih držav med financializacijo kapitalizma povzroča
negativne posledice za posameznike in celotna gospodarstva, ki jih v povojnem obdobju
ni bilo ter pomenijo velik zasuk v ekonomskem in političnem diskurzu. Pri
analizi sedanjih trendov prekarizacije je torej treba razmišljati o tem, koliko
je (nove) prekarnosti in za koga ter kaj prekarizacija v enem delu sveta pomeni
za globalni ekonomski sistem v celoti. Prav tako je pomembno razumeti, da je
obstoj prekarnosti kot nasilja, ki je lastnost sistema, utemeljen na
»preziranju politične neenakosti, ekonomskega izkoriščanja in nepravičnosti, ki
so ključne lastnosti globalnega kapitalizma« (Žižek, 2007). Pri tem ni mogoče
prezreti doseženega ekonomskega razvoja niti ni treba romantizirati
preteklosti, v kateri velik del svetovne delovne populacije ni bil deležen
prednosti, ki so veljale samo za manjšino.3 Po drugi strani pa je sprememba diskurza,
s katero je tudi ta manjšina izgubila boljši položaj in se je poenotenje
delovnih razmer na globalni ravni začelo dosegati na nižjih standardih,
problematična tudi za obrobje. Trendi prekarizacije so povezani s spremembami
(globalnega) kapitalističnega sistema in delitve moči med ekonomskimi akterji v
zadnjih nekaj desetletjih. V razlagi neoliberalizma kot hegemonskega diskurza
Harvey (2007) pojasnjuje, kako je neoliberalizem omogočil vrnitev moči razredu,
ki je moč po drugi svetovni vojni v času vzpona socialne demokracije izgubljal.
Pravi, da je to spremembo omogočila „naturalizacija“ neoliberalne ideologije.
Prevzemanje političnih idealov individualne izbire in svobode je bilo podstat
poskusa nove akumulacije kapitala in izhoda iz krize po „zlatem obdobju“ (v 50.
in 60. letih 20. stoletja). Čeprav nove akumulacije ni uspelo doseči, se je
razredna moč tistih, ki so jo v povojnem obdobju izgubljali, revitalizirala in
zgodila se je prerazporeditev 2 Glede tega je zanimiva Munckova razprava (2013)
o vprašljivosti koncepta prekarnosti kot sociološkega koncepta globalnega
Severa, ki prezre izkušnje globalnega Juga na odprto evropocentričen način. 3
Na velike razlike v dojemanju standardov človeka dostojnega dela v razvitem in
nerazvitem svetu skozi zgodovino kaže naslednji primer. Tragična smrt 146
mladih žensk v tekstilni tovarni Triangle Shirt waist v New Yorku marca 1911 je
bila povod za mednarodno razpravo o pravicah delavk in delavcev ter je postala
simbol boja za pravice delavk in žensk v celem svetu. Na žalost je več kot 100
let pozneje, maja 2013, tragično sesutje slabo vzdrževane stavbe tekstilne
tovarne v Dhaki, v Bangladešu, v katerem je življenje izgubilo 1134 ljudi, po
nekaj dnevih v svetu postalo stara novica. O ČEM GOVORIMO, KO GOVORIMO O PREKARNOSTI?
357 nadzora nad akumuliranim kapitalom. Velik politični uspeh neoliberalizma je
po Harveyu pridobitev prostovoljne podpore velikega števila volivcev za
politike, ki so bile proti njihovim lastnim interesom na kulturni, verski in
nacionalni osnovi (npr. politike, ki so neugodne za revne, ženske, istospolno
usmerjene in temnopolte osebe). Neoliberalni hegemonski diskurz se še zlasti
kaže v spremembi delovanja države (Z vpisovanjem fiskalnega pravila v ustave so
države priznale prevlado (mednarodnih) financ nad blaginjo državljanov), v
napadu na izobraževalne institucije in medije (financiranje uporabnih
reševalcev problemov, npr. „think-thankov“, namesto znanstvenega raziskovanja)
ter v definiranju in realizaciji vloge posameznikov in posameznic v družbi, ki
se kaže v individualizaciji, organizirani v (samostojno) podjetništvo in
potrošništvo. Harvey opozarja na celovitost „kreativne destruktivnosti“ nove
faze kapitalizma, ki se kaže v privatizaciji, financializaciji, menedžmentu in
manipulaciji s svetovnimi krizami ter aktivni vlogi držav pri redistribuiranju
moči v družbah. To pomembno sporočilo, da je moč državne regulacije vedno
obstoječa (vprašanje pa je, v čigavem interesu), nasprotuje pogosti razlagi o
neoliberalnem „umiku“ države iz ekonomije. Kot pojasnjuje Fligstein (2005) na
ikoniziranem primeru ameriškega gospodarskega modela „prostega trga“ in
„svobodne podjetniške iniciative“, je prav močna dolgoletna in sistematična
vpetost ameriške države kot zakonodajalca in financerja glavno pojasnilo nekaterih
za ameriško gospodarstvo danes značilnih lastnosti. Tako je npr. k uspešnosti
visokotehnoloških podjetij v Silicijevi dolini bistveno bolj pomagalo
večdesetletno sistematično državno financiranje znanstvenega dela (večinoma za
potrebe ameriške vojaške industrije) kot pa dinamičnost in podjetniška
iniciativa posameznikov. Danes prevladujoče razumevanje povečevanja vrednosti
za delničarje kot dominantnega in legitimnega načela delovanja ameriških
delniških družb in kot „naravnega“ dejstva delovanja (učinkovitega)
gospodarstva po načelih prostega trga prezre dejstvo, da je delovanje v skladu
s tem načelom posledica razvoja zakonodaje in davčne regulacije v
nekajdesetletnem obdobju, predvsem v času Carterjeve in Reaganove vlade. Tudi
Foucault (2008) je neoliberalne vladne posege opisal kot »nič manj močne,
pogoste, dejavne in kontinuirane kot v katerem koli drugem sistemu«, vendarle
je njihova posledica prekarnost dela ter življenja delavk in delavcev kot
„način dominacije“, strukturiranja gospodarstva, ki »sili delavce v
podrejenost« (Bourdieu, 1998: 85). 358 Aleksandra Kanjuo Mrčela O „naj jedo
potico“4 in nekaterih drugih rešitvah preseganja prekarnosti Kot smo videli,
prekarnost v Sloveniji (tako kot drugod po svetu) nastaja zaradi sprememb v
obsegu in delitvi moči obstoječih akterjev in institucij v svetovnem obsegu
Države imajo vse manj moči, da bi z nacionalnimi politikami in zakonodajo
ščitile delavce na svojem območju, kar velja tudi za (nacionalno organizirane)
sindikate, politične stranke in druge prej močne akterje. Ena temeljnih
lastnosti naraščajoče skupine delavcev in delavk, za katere je značilno vse več
lastnosti, ki jih pripisujemo prekarnosti, je to, da so atomizirani, izolirani
v svoji nemoči. Zato je verjetnost uresničevanja predlogov, ki pričakujejo od
šibke države ali še šibkejših prekarnih delavcev, da bi se uprli kolektivno in
presegli prekarnost, omejena. Čeprav je nujno iskati praktične rešitve, ki bi
omilile najprej in predvsem položaj najbolj ogroženih in s prekarnostjo najbolj
prizadetih, je pri iskanju načinov razumevanja in preseganja prekarnosti kot
sistemskega problema vprašljiva spoznavna vrednost razumevanja prekarnosti z
delitvijo na s prekarnostjo manj ali bolj prizadete skupine delavcev (npr.
prekariat in salariat; standardno in prekarno zaposleni; akademski mandarini in
prekarni akademski delavci ipd.). Bolj produktivno se zdi obravnavati delovanje
sistema kot celote in iskati sistemske in ne zgolj individualnih ali parcialnih
rešitev Glede na potencial odpravljanja dejanskih vzrokov za prekarnost lahko
premišljujemo tudi o nekaterih drugih predlaganih rešitvah, ki naj bi pomagale
pri odpravljanju prekarnosti dela in življenja danes. Med njimi je uvedba
univerzalnega temeljnega dohodka (UTD). Po eni strani UTD lahko razumemo kot
garancijo minimuma spodobnega življenja za vse ne glede na njihov delovni
status, a bi bila za to nujna njegova dejanska univerzalnost. „Univerzalnost“,
uokvirjena v države z nekaj milijonov prebivalcev, so lahko ilustracije
možnosti sprememb, ampak ne pomagajo k dejanski spremembi (globalnega) sistema,
ki temelji na neenakosti, izkoriščanju in nasilju. Lahko pa UTD razumemo tudi
kot sredstvo za ohranjanje obstoječega sistema oz. za vzdrževanje obstoječih
potrošniških vzorcev. V tehnološko spremenjenem okolju in glede na novo
globalno delitev dela kapital v „razvitem“ delu sveta ne potrebuje več toliko
delavcev, ampak potrošnike. UTD lahko vidimo kot ukrep, ki ustvarja/ohranja
potrošniške zmožnosti posameznikov in posameznic, čeprav nimajo plačane službe.
Poskusi samozadostnih „utopičnih“ skupnosti (ekonomskih in političnih enot,
utemeljenih na pravičnih in demokratičnih načelih samozadostne organizacije
dela in življenja), ki jih zagovarja del razprav o prekarnosti, so vedno
propadli ali ostali na obrobju, saj so večini in nosilcem moči predvsem pa
logiki kapitalističnega načina produkcije življenja bodisi nevidni bodisi
nepomembni, zato na glavni tok in prevladujoča načela gospodarskega delovanja
nimajo velikega vpliva. Vprašanje je, ali njihovo preživetje na obrobju ni bolj
kot dokaz možnosti alternativnega delovanja znak tega, kako majhna je njihova
moč. 4 “Qu’ils mangent de la brioche.” (M. Antoanetta) O ČEM GOVORIMO, KO
GOVORIMO O PREKARNOSTI? 359 Po utopijah: kako misliti zunaj obstoječega? Kljub
temu, da je težko (če je sploh mogoče) soditi o obsegu in naravi prekarnosti
dela ter življenja v različnih časovnih in prostorskih okoliščinah, v katerih
veljajo specifični družbeni, kulturni in politični vzorci, je analiza
prekarnosti univerzalna in brezčasna tema človekovega in družbenega obstoja,
saj se dotika drugih pomembnih tem in načel, kot so enakost, svoboda, moč,
človečnost in nasilje. O prekarnosti razmišljamo kot o družbeni in ekonomski
situaciji, za katero je značilna napetost med že/še obstoječimi pričakovanji in
dejanskimi življenjskimi in delovnimi razmerami, ko skupine delavcev in tistih,
ki delo organizirajo in analizirajo, ugotavljajo neskladje med dejanskim
stanjem in tem, kar je potencialno možno (omogočeno z družbenimi razmerji,
tehnologijami in drugimi možnostmi). Gorzova (1999) definicija utopije kot
»ocene tega, kar počnemo, v luči tega, kar bi mogli ali morali početi«, je še
vedno učinkovit epistemološki pristop, vendarle je treba pri oblikovanju
uresničljivih alternativ temu, kako je danes organizirano delo in življenje vse
večjega števila delavcev in delavk, poiskati času primerne in ideji „dobrega
življenja“ ustrezne rešitve. Vidimo, da se prekarnost normalizira (postaja
nevprašljiva) in naturalizira (obravnava se kot naravni, ne pa družbeni pojav)
ter je več kot samo „poslovni model“ – postaja način življenja in
premišljevanja o prihodnjem življenju. Zaton vélikih teorij smo slavili kot
afirmacijo prezrtih neenakosti. Velikim teorijam je bil skupen načrt
organizacije življenja, ki je presegal individualna atomizirana življenja.
Pomanjkanje tega načrta je v prekarnost pahnilo veliko nemočnih in jih ni
opolnomočilo. V okoliščinah dominantnega prekarnega diskurza in zatona velikih
skupnih načrtov potrebujemo preobrazbo miselnosti in politike za nov projekt
organizacije dela in življenja. Navdihujoče je razmišljanje J. Butler o
univerzalnosti tega projekta: »Naša skupna izpostavljenost prekarnosti je le
eden od temeljev naše potencialne enakosti in naših vzajemnih obveznosti, da
skupaj ustvarimo razmere za življenja vredno bivanje. Ko se izogibamo potrebi
drug po drugem, se izogibamo tudi temeljnim načelom družbenih in demokratičnih
razmer tega, kar bi še lahko imenovali „dobro življenje“. To so kritične
razmere demokratičnega življenja v smislu, da so del nenehne krize, pa tudi
zato, ker so del načina razmišljanja in delovanja, ki se odziva na nujnosti
našega časa.« (Butler, 2012: 18) Ko Butler (v Davis in Butler, 2017) piše, da
potrebujemo „eksperimentiranje misli“ pri definiranju enakosti, ki ne žrtvuje
nikogar, ne govori o atomizaciji in individualizaciji. Ne misli na
performativnost kot (neo)liberalni projekt afirmacije posameznic in
posameznikov, ampak na celovit emancipatorni projekt, ki nikogar ne izključuje.
V razpravi o (odpravljanju) prekarnosti se, kot smo videli, srečujemo tako z
epistemološkimi problemi kot z vprašljivo ali omejeno veljavnostjo predlaganih
360 Aleksandra Kanjuo Mrčela rešitev. Velik del razprav opisuje problem oz.
išče dokaze, da je prekarnost nekaj slabega za človeka in družbo, del razprav
pa produktivno preide v razlago in razumevanje sistemskih razmer nastanka in
možnosti ukinjanja prekarnosti. Tudi pri ambicioznosti reševanja problema so
razlike. Tako nekateri govorijo o zmanjševanju ali omejevanju, drugi o odpravljanju
prekarnosti. Če prekarnost razumemo kot sistemsko nasilje, razmišljajmo o
njenem odpravljanju. Dosedanje meje vključenosti tistih, ki si zaslužijo
človeka vredno življenje, so v zgodovinskih strukturnih okoliščinah, ki so to
dopuščale, začeli premikati pripadniki in pripadnice družbenih skupin, ki so
svoja življenja cenili kot „človeka vredna“, preden je za to obstajal splošen
družbeni konsenz (npr. sužnji, delavci, ženske, pripadniki in pripadnice
podrejenih ras in narodov), in del tistih, ki so imeli moč to vključenost
omogočiti („razsvetljeni“ sužnjelastniki, kapitalisti, moški). Ko Butler
razmišlja o Adornovem pozivu k nujnemu uporu proti slabemu življenju
(življenju, ki je, kot pravi Adorno, tako „deformirano in popačeno“, da nihče
ne more živeti humano), se zavzema za politiko, v kateri akterji z uporabo
različnih dejanj radikalne demokracije živijo „dobro življenje“ z drugimi.
Poudarja, da sta tako afirmacija sebe kot tudi odvisnost od drugega potrebni za
življenje in še posebno za „dobro življenje“. Poti teoretiziranja in preseganja
prekarnosti dela in življenja kot univerzalnega problema lahko iščemo v
hkratnosti lokalnih, kratkoročnih, delnih uporov in poskusov omejevanja
negativnih posledic in razširjanja prekarnosti na eni strani ter konceptualizacije
in spodbujanja celovitih in univerzalnih rešitev prekarnosti na drugi. Analiza
in razumevanje ter uporaba in preoblikovanje nastajajočih načinov ekonomskega
delovanja in organiziranja dela (kot so npr. digitalno organizirane platforme
dela) so ključni del analize in ukrepanja proti prekarnosti. Uspešnost
emancipatornega političnega delovanja je danes odvisna od ugotavljanja
ključnega skupnega načela ohranjanja vseh oblik dominacije in s tem oblikovanja
osnove za postavljanje ciljev, organiziranje in delovanje učinkovitih koalicij
akterjev, ki bi se tem oblikam dominacije uprli ter vzpostavili in uporabili
moč za nastanek dobrega življenja. Pri tem je treba posebno pozornost posvetiti
nadnacionalno organiziranim sindikatom, družbenim gibanjem in organizacijam,
»ki so zaživeli po dolgi neoliberalni noči«, kot ocenjuje Munck (2018).
O ČEM GOVORIMO, KO
GOVORIMO O PREKARNOSTI? 361 Viri 1. Alberti, G., Besa, I., Hardy, K. R. et al.
2018. Against and Beyond Precarity: Work in Insecure Times. Work, Employment
and Society. 2. Beck, U. (2000): The Brave New World of Work. Cambridge: Polity
Press. 3. Bourdieu, P. 1998. Acts of resistance: Against the new myths of our
time. Cambridge: Polity 4. Jan Breman in Marcel van der Linden. 2014.
Informalizing the Economy: The Return of the Social Question at a Global Level.
Development and Change. Online issue.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/dech.12115 5. Butler, J. 2012.
Can One Lead a Good Life in a Bad Life? Adorno Prize Lecture RP 176.(Nov/Dec
2012) dostopno na: 6.
https://www.radicalphilosophyarchive.com/wp-content/files_mf/rp176_article1_
judith_butler_adorno_prize_lecture.pdf 7. Davis, A. 2019. (1981) Women, Race
and Class. Pinguin Books 8. Davis, A. in Butler, J. 2017. On Inequality Angela
Davis and Judith Butler in Conversation (You Tube posnetek, 22. 5. 2017),
dostopno na https://www.youtube. com/watch?v=-MzmifPGk94 9. Gorz, A. 1999.
Reclaiming Work. Beyond the Wage-Based Society. Cambridge: Polity Press 10.
Harvey, D. 2007. Neoliberalism as Creative Destruction. The American Academy of
Political and Social Science. 11. Arendt, H. 1996. (1958) Vita activa.
Ljubljana: Krtina, Ljubljana. 12. Kanjuo Mrčela, A. in Ignjatović, M. 2018.
Inovativno o prekarnosti?. V: Stanojević, M. (ur.), Furlan, S.
(ur.). (Ne)dostojno delo: prekarizacija standardnega in nestandardnega
zaposlovanja v Sloveniji, (Knjižna zbirka OST, 17). Ljubljana: Fakulteta za
družbene vede, Založba FDV. 13. Kalleberg, A. 2009. Precarious Work, Insecure
Workers: Employment Relations in Transition. American Sociological Review
74(1):1–22. 14. Munck, R. 2013. The Precariat: a view from the South. The World
Quarterly. Vo. 34. No. 5, 2013. pp. 747–762. 15. Standing, G. 2011. The
Precariat: The New Dangerous Class. London, New York: Boomsbury Academic. 16.
Standing, G. 2014. A Precariat Charter. From denizens to citizens. London, New
York: Boomsbury Academic. 17. Stanojević, M. in Furlan, S. 2018 (ur.).
(Ne)dostojno delo: Prekarizacija standardnega in nestandardnega zaposlovanja v
Sloveniji«. Knjižna zbirka OST, 17). Ljubljana: Fakulteta za družbene vede,
Založba FDV. 18. Žižek, S. 2007. Nasilje. Ljubljana: Društvo za teoretsko
psihoanalizo
Ni komentarjev:
Objavite komentar