SMO PREDVSEM ISKALCI DELA NA PODROČJU, KJER JE DELA VEDNO MANJ
Vsake toliko se mi
zgodi, da pišem kakšno besedilo tik pred zdajci. V dogovoru z založnikom ali
teatrom, če gre za gledališko besedilo, včasih že dosti pred tem določim datum,
ko bo treba besedilo oddat. A ker imam zmeraj veliko dela, moram najprej
dokončat vse, kar je na vrsti prej, in se zato redno zagrizem v projekt šele
takrat, ko mi ne ostane drugega, kot da delam kot zmešan, prepojen s črnim
čajem in od jutra do nezavesti. Zmeraj znova se muze najprej samo muzajo. Ko pa
ugotovijo, da ni heca in da se bo treba krepko potrudit, če se vsi skupaj
nočemo preveč blamirat, postanejo učinkovite. Kljub temu brez blamaž doslej ni
šlo, saj sem predvsem takrat, ko sem pisal besedilo za svoje lastno gledališče,
to besedilo včasih popravljal še na dan premiere in ga potem zvečer seveda še
nisem znal. Zato sem si pomagal z raznimi včasih povsem očitnimi plonkceglci,
pri katerih pa se mi je parkrat zgodilo, da zaradi utrujenosti nisem bil
sposoben prebrat premajhnih črk. Enkrat pa tudi, da sem zaradi prehudega tempa
vaj na premieri ostal brez glasu. Kritikov na take večere že dolgo več ne
vabim, a ker so dogodki javno oznanjeni, včasih pridejo kar sami. Tako sem bil
po premieri predstave Passion de Pressheren deležen svoje najljubše časopisne
kritike, ko je Slavko Pezdir napisal, da je predstava „pokazala več duhovitosti
in domišljenosti v konceptu kot pa v njegovi uresničitvi. Očitno bo za
(po)polno izvajalsko sproščenost in suverenost avtor ter izvajalec nesporno
zahtevnega in kompleksnega uprizoritvenega gradiva potreboval še nekaj
ponovitev.“
Kadar pišem za druga
gledališča, za založbe ali za Cicibana, sem hvaležen urednikom in režiserjem,
ki mi v primeru, da besedilo ni takšno, kot bi ga želeli, to tudi povejo. Tako
se mi je že zgodilo, da je knjiga izšla leto pozneje, kot bi morala, a sem še
zdaj hvaležen uredniku, ki je zavrnil prvo, prehitro napisano verzijo. V večini
primerov pa imam do svojega dela in njegovih konzumentov tako
strahospoštovanje, da si za delo vzamem dovolj časa in oddam izdelek, s katerim
so zadovoljni tudi naročniki. Ker čas, ki je potreben, da pridem do
zadovoljivega rezultata, vzamem svojemu privatnemu življenju, me to spreminja v
zmeraj hujšega deloholika. Čeprav to po svoji duši sploh nisem. Sem samo ambiciozen,
poln strahu pred neuspehom in prežet z željo, da bi me imeli ljudje radi. Kar
je seveda norost, saj me imajo zdaj ljudje radi zaradi mojega dela, medtem ko
sem jim sam včasih prav zoprn. Predvsem pa se pa zaradi potrebe po
samopotrjevanju profesionalno deformirano poln samega sebe in samohvale.
Obsedenost z delom, v
katero zaradi lovljenja rokov zmeraj znova padem, je sicer zelo učinkovita, a
tudi strašno stresna. Res je, da se bom do smrti lahko hvalil, da sem v dveh
mesecih napisal in na oder postavil uro in pol dolgo predstavo za dva igralca,
ki je doživela prek osemdeset ponovitev in bila na koncu uspešno posneta še za
televizijo (Najemnina ali We Are The Nation On The Best Location), a je tak
športen odnos do umetnosti zelo dvorezen. Poleg zdravja najbolj trpijo odnosi z
bližnjimi. Zaradi stresnosti poklica, ki ga opravljam, imam kar precej slabe
vesti do tistih, ki so bili zaradi mojega dela prikrajšani za mojo pozornost in
ljubezen.
Vendar ne gre samo za
mojo osebno patologijo. To, da delam več, kot bi bilo zdravo, ni le posledica
moje pretirane potrebe po pozornosti, ampak tudi statusa poklica, ki ga
opravljam, v svetu, v katerem živim. Čeprav sem srečen, da lahko živim od tega,
kar rad počnem, so te vse pogostejše obsedenosti z delom samoprevara, s katero
plačujem ceno za svojo svobodo. Čeprav prinesejo tudi veliko delovnega užitka,
tak način življenja in ustvarjanja ni tisto, kar bi si želel, če bi imel
možnost izbirat med željami. Veliko bližje mi je tisto pisanje, s katerim se
nič ne mudi. Z največjim užitkom in nič manjšo obsedenostjo sem pisal tiste
pesmi, ki sem jih napisal takrat, še imel počitnice, namesto da bi igral sudoku
ali reševal križanke. Takrat sem kot blazen pisal zato, ker me je vase
potegnila poezija, ne pa roki, katerim sem zavezan. Pisanje sem kombiniral z
družabnostjo. Potem pa sem si nakopal zmeraj več dela in mu bil zmeraj manjkrat
kos tako zgodaj, da bi mi ostalo še toliko časa, da bi lahko resno zabluzil.
Prepričan sem, da tak
blazen pristop k delu ni samo posledica sodobnega tempa, ki je zmeraj bolj
peklenski in ljudi deli na tiste, ki imajo dela preveč in one, ki ga nimajo,
ampak tudi slovenske kulturne politike, ki je nas, samozaposlene v kulturi,
postavila v vlogo lastnikov proizvodnih sredstev in delodajalcev. Čeprav smo
predvsem iskalci dela na področju, kjer je dela zmeraj manj in je zmeraj slabše
plačano. Ko kot delodajalci delo najdemo, ga moramo, ne glede na svoj status
podjetnikov, sami tudi opravit, ob tem pa spopadat z zmeraj več birokratskimi
opravili, ki nam kradejo vse več časa, živcev in volje do dela. Tako moramo, če
hočemo živet kolikor toliko spodobno življenje, samostojni umetniki delat
bistveno več kot umetniki, ki so zaposleni v javnem sektorju. Če hočemo
preživet sebe in tiste svoje bližnje, ki še niso pri kruhu, moramo zmeraj
večkrat pozabit na svoj prosti čas. Nasprotno od nas si umetniki, ki so
zaposleni v javnem sektorju, lahko privoščijo za mene popolnoma nepredstavljivo
neponižen odnos do umetnosti, ki ji služijo. Pred kratkim sem bil slučajno
priča telefonskemu pogovoru mladega, v tujini izšolanega in doma
samozaposlenega režiserja, z inspicientom gledališča, v katerem je režiral
predstavo. Predstava je bila tik pred premiero, a zaradi delovne zakonodaje in
moči sindikata potem, ko dva tedna ni bilo vaj zaradi bolniške, na kateri je
bila ena od igralk, ni bilo mogoče imeti vaje niti v nedeljo, dva dni pred
premiero. Ko mi je razlagal situacijo, zaradi katere mu je bilo vnaprej jasno,
da premiera ne bo takšna, kot bi morala biti, je šlo mlademu režiserju na jok.
Enostavno ni mogel razumet, v kaj je padel, ko se je vrnil v Slovenijo. Da je
tukajšnja kulturna politika popolnoma zgrešena, saj obstaja vse več sposobnih
in izobraženih umetnikov, ki zaradi vse večjega pomanjkanja dela živijo pod pragom
revščine, opazijo tudi vsi gostujoči umetniki, ki se vključijo v našo kulturno
produkcijo na podlagi raznih evropskih programov. Razkorak med tržno in
subvencionirano umetnostjo je pri nas zaradi majhnega jezikovnega trga in
velike odvisnosti umetnosti od državne pomoči, nenormalno velik. Enako velika
pa je tudi slepa pega, ki nam kot narodu onemogoča dojeti, da smo zabredli tako
globoko v razpad vrednost, samopodobe in samozavesti tudi zaradi pomanjkanja
refleksije, ki jo mora dajati družbi umetnost.
Umetnost je pri nas
razumljena kot neko nujno zlo in nepotreben strošek, za kar si je umetnost v
veliki meri kriva sama, saj se je pustila ujeti na subvencijske limanice, ki so
večini umetnikov vse do nastanka samostojne države omogočale razmeroma udobno življenje.
Ko pa nacionalna umetnost nacionalni politiki ni bila več potrebna za dokaz, da
slovenski narod obstaja, je politika ohranila predvsem tisti del umetnosti, ki
je birokratsko urejen in sindikalno zaščiten. Zato imamo zdaj na eni strani
umetnost v javnem sektorju, za katero gre zmeraj večji procent proračunskih
sredstev, umetniki v javnih zavodih pa imajo razmeroma solidne plače, na drugi
strani pa samozaposlene v kulturi, med katerimi jih je zmeraj več pod pragom
revščine. Pri čemer za tako veliko socialno razliko med enimi in drugimi ni
nobene logike. Ker naj bi vsi delali nacionalno kulturo jezikovne skupnosti, ki
je premajhna, da bi njeni umetniki lahko živeli na trgu, sem prepričan, da bi
morali imeti vsi, ki smo samozaposleni v kulturi, enake možnosti za delo kot
tisti, ki so zaposleni v javnem sektorju. Zakaj bi morali biti tisti, ki nismo
zaposleni v velikih umetniških zavodih, v zmeraj večjem strahu za svojo
socialno varnost? Oboji naj bi delali v prid kulturne razvitosti in identitetne
samopodobe naroda, ki se je odločil za svojo samostojno pot. A javni kulturni
zavodi se po vladni direktivi odločajo za varčevanje in radikalno manjšajo
število zunanjih sodelavcev, zaradi česar odpuščeni zunanji umetniki s statusom
samozaposlenih v kulturi postajajo pri živem telesu izumirajoča vrsta. Čemur se
moramo upret na vse možne načine. Vsi, ki smo zaposleni v kulturi zaradi
komisijsko spoznane kvalitete strokovnih služb, smo javni sektor. Ne glede na
to, da državne službe trdijo drugače, o tem ni dvoma. In ker živimo v času
porasta evropskih nacionalizmov, bo to sčasoma tudi splošno znano in priznano.
Le da bo takrat mogoče za velik in najvitalnejši del slovenske kulture mogoče
že prepozno. Zato je treba že zdaj zahtevat, da se samozaposlenim v kulturi priskrbi
delo ali pa lahko samozaposleni kot delodajalci samih sebe sami sebe odpustijo
in se pošljejo na zavod za zaposlovanje. Ne pa da država, ki se brez slovenske
kulture sploh ne bi mogla osamosvojit, nekoga, ki zaradi slovenske v Bruslju
požegnane raznarodovalne politike, nima ničesar razen vse večjih dolgov,
obravnava kot kapitalista.
Čeprav sem hotel pisat
samo o svojem ustvarjanju, je to tako povezano s politiko države, na katero sem
s svojim jezikom privezan, da brez nje ni šlo. Zato bom o drugih, bolj
literarno tehničnih zadevah, pisal kdaj drugič. Zdajle zanje namreč nimam več
časa, saj me s svojimi roki že čaka nekaj drugih tekstov. Darki pa sem
obljubil, da ji tole pošljem do jutri zjutraj.
* Pričujoče besedilo je bilo prvotno objavljeno v 86. številki revije Otrok in
knjiga pod naslovom " Umetnost kot adrenalinski šport".
V KR ga objavljamo z Andrejevim dovoljenjem.
knjiga pod naslovom " Umetnost kot adrenalinski šport".
V KR ga objavljamo z Andrejevim dovoljenjem.
* Na avtorjevo željo besedilo ni lektorirano.
Ni komentarjev:
Objavite komentar