SREČANJE S KATJO PRAZNIK
EKSKLUZIVNI STATUS UMETNIKA POD VELIKIM VPRAŠAJEM
Prvi sončni dan sva prisotnost Katje Praznik, sicer profesorice na oddelku Umetnost in vodenje na univerzi Buffalo v New Yorku, v Ljubljani izkoristili za dolg in zanimiv pogovor o usmeritvah skupine Skozi oči prekariata, o statusu in vlogi samozaposlenih v kulturi. To je tudi sicer tema Katjine knjige nadvse zanimive PARADOKS NEPLAČANEGA UMETNIŠKEGA DELA (poglej v BRALNICO). Razmišljali sva o tem, kako bi za dosego demokratičnih ciljev in pravične
obravnave kulturnikov in drugih zapostavljenih državljanov potrebovali skupno
solidarnost vseh neprivilegiranih slojev družbe, saj bi le tako pridobili
zadostno pogajalsko moč za spremembe. Pa ne ono, deklarativno, ampak z dejanji
podprto solidarnost. Eden od problemov, ki nam tu stoji nasproti je kulturni ekskluzivizem,
ki je po svoji naravi del meščanske liberalistične miselnosti. Ta jemlje
umetnika in ustvarjalnost kot nekaj, kar je lastno samo redkim navdihnjenim
posameznikom in ne vsem ljudem in obravnava ustvarjalni proces, kot delo,
ločeno od običajnega dela za materialno preživetje. Celo nasprotno, terja od
umetnika, da se v popolnosti distancira, malodane prezira kakršnokoli
kontaminiranost ustvarjalnega dela z razmišljanjem o denarju in plačilu za tovrstno
delo. Tak koncept vzdržuje umetnost kot prostor osvobojen dela za denar. Ali kot
citira Katja Praznik misli iz knjige Vasqueza Art and Society »Osrediščenje
umetniškega daru na malo posameznikov ohranja načelo delitve dela z vso njeno škodljivostjo
v sferi, ki bi morala biti po naravi univerzalna - v sferi ustvarjanja« in dodaja
da prav »afirmacija tega načela deli ljudi na ustvarjalce in potrošnike s
čimer preprečuje nadaljnji razvoj posameznikov kot ustvarjalnih bitij« Obe
s Katjo sva prepričani, da prav ta, za mnoge tako zapeljiv status
ekskluzivnosti umetnika, deluje proti ustvarjalcem. Da jim med drugim preprečuje, da se povežejo in prepoznajo v
skupnem s podobno depriviligiranimi sloji družbe kot enaki med enakimi, da
stopijo skupaj in izborijo enake socialne pravice za vse in konec koncev upravičeno zahtevajo primerno plačilo za svoje delo. Kot zanimivost mi je Katja kasneje poslal
dokument o umetniški akciji Srbskega umetnika Đorđeviča, ki je že lata 1978
pozval številne svetovne umetnike, da se pridružijo skupnemu protestu proti umetniškim inštitucijam, a večina od njih njegove
pobude ni prepoznala za svojo, da bi se ji tudi aktivno pridružila. Sama jo
šele danes doživljamo kot še kako aktualno. https://whatwasmodernart.wordpress.com/2020/09/11/international-strike-of-artists/
Ni komentarjev:
Objavite komentar