Pismo indijanskega poglavarja Seattle-a predsedniku ZDA 1855
Ko Veliki poglavar iz Washingtona pošilja svoj glas, da želi
kupiti našo zemljo, zahteva preveč. Kako je mogoče kupiti ali prodati nebo ali
zemljo? Kako tuja se nam zdi ta zamisel. Če svežina zraka in bistrina vode ne
pripada nam, kako bi lahko kupčevali z njima?
Vsaka ped te zemlje je mojemu ljudstvu sveta. Vsaka borova iglica, vsako zrno
peska v rečni plitvini, vsaka meglica v temnem gozdu je sveta v srcu in v
spominu mojega ljudstva. Sijoča voda naših brzic ni le voda, je tudi kri naših
prednikov. Svoje otroke morate učiti, da je ta zemlja sveta. Da vsak
skrivnostni odsev v bistrem jezeru
pripoveduje o spominih in dogodkih iz življenja mojega ljudstva. Žuborenje vode
je glas mojih dedov.
Dišeče trave so nam sestre, jelen in veliki orel so nam bratje. Kamniti vrhovi,
sončni pašniki, toplo konjevo telo in človek, vse pripada isti družini. Reke
tešijo našo žejo, nosijo naše kanuje, hranijo naše otroke. Zato poučite svoje
otroke, da so reke naši in
vaši bratje.
Vemo, da nas beli človek ne razume. Njemu je zemlja povsod enaka. Kot tujec je,
ki se pritihotapi ponoči in vzame, kar potrebuje. Ropa jo, kakor da bi mu bila
sovražnik. Potem odide in pusti za seboj puščavo. Za Indijance so drevesni
sokovi prežeti s spomini naših prednikov, ki jim je zemlja mati. Vaši mrtvi pa
odhajajo med zvezde in pozabljajo na zemljo, ki jim je dala življenje.
Povejte svojim otrokom, da je zemlja pod njihovimi stopali pepel naših dedov.
Tako jo bodo spoštovali. Učite svoje otroke, kakor smo mi učili svoje, da je
zemlja naša mati.
Vse, kar se zgodi zemlji, se bo zgodilo tudi njenim sinovom. Ne vem. Naš način življenja je drugačen od vašega. Od
pogleda na vaša mesta nas zabolijo oči. Morda zato, ker smo divji in ne
razumemo. Vaš ropot žali naša ušesa. V vaših mestih ni mirnega kotička. Kaj
velja življenje, če ne moreš prisluhniti odpiranju listja spomladi, kriku
kozoroga, nočnim prepirom žab in mehkim zvokom vetra, ki se igra po vodni
površini. Če te ne osveži opoldanski dež, če ne vdihavaš vonja dišeče borovine.
Največje bogastvo rdečega človeka je - zrak. Beli človek pa, kot da ne zaznava
zraka, ki ga vdihava. Kot nekdo, ki že dolgo umira in je neobčutljiv za smrad. Če vam prodamo zemljo, nikar ne pozabite, kako dragocen je zrak - od njega vse
živi, vse si deli ta zrak - zveri, drevesa, človek. Razmislili bomo o vaši ponudbi, da kupite našo zemljo, a težko bo, ker nam je
ta zemlja sveta. Če se jo bomo odločili sprejeti, bomo zahtevali, da izpolnite
tale pogoj: beli človek bo moral tudi z živalmi na tej zemlji ravnati kakor z
brati. Po prerijah sem videl na tisoče bizonov, ki jih je beli človek pobil kar
s svojega drvečega ognjenega konja. Mi ubijemo edino takrat, ko nam to pomaga preživeti. Kaj je človek brez živali?
Če bi jih iztrebil, bi umrl tudi sam zaradi globokega občutka samote v svoji
duši. Vse, kar se zgodi živalim, se bo kmalu zgodilo tudi človeku. V svetu je
vse povezano. Mi vemo: zemlja ne pripada človeku, človek pripada zemlji. Mi to vemo. Vse je povezano,
kakor kri, ki združuje eno družino. Zavedamo se tudi tega, morda bo nekega dne
to spoznal tudi beli človek: naš in vaš Bog je isti Bog. Morda mislite, da Boga
posedujete vi, kakor mislite, da lahko posedujete našo zemljo. A to ni mogoče.
On je Bog človeku in njegovo usmiljenje je isto do rdečega in belega človeka.
Ta zemlja je Bogu dragocena in poškodovati zemljo pomeni pokazati prezir do
njenega Stvarnika. Kje so gozdovi? Izginili so. Kje je orel? Izginil je. To je konec življenja in
začetek borbe za obstanek. Ni si človek izmislil tkanine, ki ji pravimo življenje. Človek je samo drobno vlakno v njej. In če ne bo z njo ravnal kot s prijateljem, bo uničil tudi sebe.
Zahvaljujemo se slikarju Stojanu Graufu za
posredovan prevod pisma.
*Poglavar Seattla (bolj natančno znan kot
Seathl) je bil poglavar Susquamish, ki je živel na otokih Puget Sound. Kot
mladi bojevnik je bil načelnik Seattla znan po svojem pogumu, drznosti in
vodstvu. Prevzel je nadzor nad šestimi lokalnimi plemeni in nadaljeval
prijateljske odnose z lokalnimi belci, ki jih je vzpostavil njegov oče. Njegov
zdaj slavni govor naj bi imel decembra 1854. Obstaja več različic njegovega
pisma, ki so jih do neke mere prilagajali duhu časa, pa vendar se lahko razbere bistvo sporočila.
Ni komentarjev:
Objavite komentar